Monday 24 June 2013

Nisfu Syaaban; Bulan mengambang nan indah~



As salam,
Malam tadi adalah malam 15 Syaaban dan alhamdulillah aku telah sedikit sebanyak mengimarahkan malam tersebut dengan bacaan surah Yaasin dan solat sunat Tasbih berjemaah di masjid. Kebetulan masih di kampung so dapat buat semua ni. Nak kongsi sedikit pasal ni;


Sabda Rasulullah SAW: “Apabila tiba pada malam Nisfu Syaaban maka berjagalah kamu pada malamnya (melakukan ibadat) dan berpuasa pada siangnya kerana sesungguhnya Allah turun (merahmati hamba-hamba-Nya) pada waktu itu mulai terbenamnya matahari ke langit dunia.

Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahwa Nabi tidak tidur pada mlm itu. “Rasulullah SAW telah bangun pada mlm (Nisfu Syaaban) & bersolat & sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda SAW & bergerak. Kemudian aku kembali & aku dgr Baginda berkata dlm sujudnya, “Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu drpd apa yg akan diturunkan & aku pohonkan keredhaanMu drpd kemurkaanMu & aku berlindung kpdMu drpdMu. Aku tidak dpt menghitung pujian terhadap diriMu sendiri."


Sumber: Facebook Pn Adilla Jamaluddin

Setelah selesai solat sunat Ba’diyah Maghrib atau Isyak, bacalah Surah Yasin 3 kali dengan setiap satunya diniatkan memohon:
- Bacaan 1 : Dipanjangkan umur dalam keadaan sihat untuk mentaati Allah.
- Bacaan ke 2 : Ditetapkan iman dan dijauhkan dari bala bencana.
- Bacaan ke 3 : Diluaskan rezeki yang halal dan diberkati.




Malam tadi bulan tak seperti tahun-tahun lalu sebab kedudukan jauh sedikit dan berwarna kuning. Mungkin sebab kesan daripada jerebu. Tapi alhadulillah aku dapat melihat ciptaan Allam yang indah ni. 

Balik dari masjid terus capai kamera then snap!~ Auto mode :D Tanpa edit guna photoshop terus upload kat sini. *kuning.

SALAM SYAABAN~ Semoga segala amalan baik kita diberkati Allah SWT, in sya Allah.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...